Zestawienie skarg i wniosków w MOSG za 2011 r.
ZESTAWIENIE SKARG I WNIOSKÓW
ZAREJESTROWNANYCH I ROZPATRZONYCH PRZEZ KOMENDANTA MORSKIEGO ODDZIAŁU STRAŻY GRANICZNEJ
W ROKU 2011
1. Charakterystyka ilościowa i tematyczna rozpatrywanych skarg oraz wniosków.
W 2011 roku do Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku wpłynęło 41 skarg, z tego:
- 38 skargi rozpatrzono bezpośrednio,
-1 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia (anonim) - § 8 ust.1 Rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
-1 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia - § 8 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w zw. z art. 221 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego,
- 1 skargę rozpatrzono w roku 2012.
Spośród załatwionych skarg 34 wpłynęło pisemnie do Morskiego Oddziału Straży Granicznej, 3 zgłoszono osobiście (do protokołu), 3 zostały przesłane pocztą elektroniczną.
Stwierdzono 1 przypadek ponowienia skargi. Po jej rozpatrzeniu podtrzymano pierwotne stanowisko.
Graniczna: |
23 |
a) kontrola ruchu granicznego |
2 |
b) kontrola bezpieczeństwa |
8 |
c) ochrona granicy państwowej |
13 |
Operacyjno-śledcza |
0 |
Cudzoziemców |
5 |
Kadr i szkolenia |
4 |
Techniki i zaopatrzenia |
0 |
Finansów |
0 |
Inna |
8 |
Ogółem |
40 |
Obywatele RP |
35 |
Problematyka: |
|
graniczna |
20 |
kadr i szkolenia |
4 |
cudzoziemcy |
3 |
inna |
8 |
Cudzoziemcy |
5 |
Problematyka: |
|
graniczna |
3 |
cudzoziemcy |
2 |
Obecni i byli funkcjonariusze SG/ pracownicy SG |
5 |
Problematyka: |
|
kadr i szkolenia |
4 |
inne |
1 |
Osoby/podmioty z zewnątrz |
35 |
Problematyka: |
|
graniczna |
23 |
cudzoziemców |
5 |
inne |
7 |
2. Charakterystyka ilościowa i tematyczna przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków
W 2011 r. przyjęto 3 interesantów w sprawach skarg i wniosków. Skargi ta zostały rozpatrzona przez Komendanta MOSG.
Zestawienie przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków w roku 2011. Skargi rozpatrzono
a) centrala – 3
b) jednostki podporządkowane – 0
W tej kategorii nie rozpatrywano skarg ponowionych.
1. Graniczna: |
3 |
a) kontrola ruchu granicznego |
0 |
b) kontrola bezpieczeństwa |
2 |
c) ochrona granicy państwowej |
1 |
2. Operacyjno-śledcza |
0 |
3. Cudzoziemców |
0 |
4. Kadr i szkolenia |
0 |
5. Techniki i zaopatrzenia |
0 |
6. Finansów |
0 |
7. Inna |
0 |
Ogółem |
3 |
Podział skarg i wniosków ze względu na kategorie osób je wnoszących (obywatele RP- cudzoziemcy, osoby fizyczne-osoby prawne)
Obywatele RP – 3 (w tym osoby prawne – 0, osoby fizyczne – 3)
Cudzoziemcy – 0
Podział skarg i wniosków ze względu na kategorie osób je wnoszących (obecni i byli funkcjonariusze/ pracownicy SG, osoby/podmioty z zewnątrz)
Obecni i byli funkcjonariusze/pracownicy SG – 0
Osoby/ podmioty z zewnątrz – 3.
3. Wnioski i propozycje wynikające z analizy.
W porównaniu z rokiem 2010 w roku 2011 odnotowano tendencję wzrostową ilości skarg i wniosków, które rozpatrywano w Morskim Oddziale Straży Granicznej. Wzrost nastąpił w kategorii „kadr i szkolenia” i „cudzoziemców”. W tej ostatniej kategorii głównie ze względu na poszerzenie kompetencji Straży Granicznej w zakresie przeprowadzania kontroli legalności zatrudnienia.
W wyniku analizy skarg i wniosków stwierdzono, iż niektóre źródła powstawania skarg wynikają z braku informowania społeczeństwa poprzez środki masowego przekazu o roli i zadaniach, które realizują funkcjonariusze Straży Granicznej, w tym w zakresie uprawnień do przeprowadzania kontroli drogowej i legalności zatrudnienia cudzoziemców.
Ponadto, w celu likwidacji źródeł skarg należy kontynuować działania prowadzone w latach poprzednich:
- propagować wśród funkcjonariuszy SG zasady etyki zawodowej i przestrzeganie ich zarówno w trakcie realizacji zadań służbowych jaki i w życiu prywatnym;
- prowadzić okresowe szkolenia na temat źródeł powstawania skarg i sposobu ich eliminacji dla kierownictwa MOSG oraz komendantów g.j.o.;
- dążyć do najwyższego poziomu skuteczności w działaniach podejmowanych w celu ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego poprzez, między innymi duży nacisk na samokształcenie funkcjonariuszy, stale doskonalenie ich praktycznych umiejętności, jak również odpowiednie planowanie i organizowanie tematyki szkoleń;
- na bieżąco, w trakcie przeprowadzanych odpraw do służby i doskonalenia zawodowego, przypominać o rzetelnym informowaniu podróżnych o wszelkich kwestiach związanych z przekraczaniem granicy państwowej i pobytem na terytorium RP, a także o taktownym zachowaniu funkcjonariuszy wobec osób przekraczających granicę jak i firm i instytucji współpracujących ze Strażą Graniczną;
- prowadzić aktywny nadzór merytoryczny nad realizacją zadań służbowych przez podległych funkcjonariuszy.